Skip to main content

Emma Kantanen: Nimi, jolla kutsutaan öisin (2019)

Etsin kirjaa ensin muistelmahyllystä, mutta se olikin autofiktiota ja fiktiohyllyssä. Kirja kertoo kirjailijan seikkailuista graafikkona kiinalaisessa pelifirmassa. Avoimeksi jää, mikä osa oli totta ja mikä tarua. Ennen kaikkea se kuvasi kulttuurishokkia ja ajan henkeä Pekingissä. Kirja on helppolukuinen ja vauhdikas runollisten ilmausten kaleidoskooppi, jossa ensivaikutelmat osoittautuvat pettäviksi matkailijan päästessä syvemmälle paikalliseen kulttuuriin.

Päähenkilö on Mensan "älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu" -siipeä ylpeänä edustava kunnianhimoinen seikkailija, joka janoaa uusia kokemuksia ja jonka on helpompi sietää epämukavuutta - työstressiä, kulttuurikonflikteja, jopa väkivaltaa - kuin tylsistymistä.

Roviolla häntä häiritsi se, että hänen kykyjään ei huomattu, vaikka hän teki kaiken oikein sekä työssä että verkostoitumisessa. Vääntäessään kiinassa 6-päiväistä viikkoa ja pitkiä päiviä hän vähitellen huomaa, että sama kuvio toistuu sielläkin, mutta stressaavampana. Firma ei palkannutkaan häntä siksi, että olisi nähnyt hänet erityisenä, vaan siksi, että tarvisti jonkun suorittamaan työnantajan osoittamia työtehtäviä ja kansainvälistymisambitioiden takia halusi myös tuotekehitystiimiin kansainvälistä näkemystä. Peliensä pelaajia tyhminä ajanhaaskaajina pitävä Yueshi Entertainment arvostaa lopulta työtekijöitään vain vähän enemmän kuin asiakkaitaan.

Kirjan toinen painopiste on paikallinen lesbojen lala-ryhmä. Kiinan autoritaarinen ja väkivaltainen kulttuuri jättää jälkensä myös paikalliseen lesbokulttuuriin, joka on jaettu T-rekkajätkiin ja P-tyttöihin. Kumpaakin ryhmää koskee tiukat säännöt. Emmalla on vaikeuksia tunnistaa ja asettua näihin rooleihin, eikä sitä helpota se, että paikalliset eivät osaa viestiä rooleja ulkomaisille vaan sen sijaan vedättävät häntä antamaan henkilötietonsa ja kuvansa harhauttavaan mainontaan. Kulttuurisilta tuntosarviltaan herkempi naistenmies-ekspatti Da Shan tunnistaa, että kaikki ei ole kohdallaan, mutta seikkailija puskee itsepäisesti valitsemallaan tiellä.

Lala-osiossa kuvaillaan keinoja, joilla kiinalaiset vastustavat ja muokkaavat toisten kiinalaisten kulttuurisia käsityksiä vähän kerrallaan, mutta samaan aikaan ovat kulttuurisen viitekehyksensä vankeja. Kulttuuri muuttuu hitaasti.

Luin kirjan siksi, että näin Emman bileissä. Hän ei juonut.

Comments

Popular posts from this blog

Doris Lessing: The Grass is Singing (1950)

Classics are hard to write about, because everything about them has been said much better by more learned scholars. The Grass is Singing is a truly exceptional book, because the plot is realistic and consistent on so many levels - human relationships, history, societal mechanisms, racism, economy of farming - while staying short, just 300 pages. As a student decades ago used to like discourse analysis, how it decostructs texts to find out how they reify social order, conventions and power structures by handing out roles, expectations and standards in everyday conversations and behaviours. The Grass is Singing is a treasure trove of such intricate negotiations. It starts with omnipresent racism (but certainly does not stop there.) However, the situation is far from stable. On the one hand the colonial masters tell stories and dream about past days when they could mistreat their labour as they pleased. On the other hand exit equals voice. Mistreatment is kept in check by the need for

Jani Antola & Allan Seppänen: Ohikulkijat

"Järjetön ajatus. Pitkästä aikaa." Sota-alueita kiertänyt kuvareportteri Emil Moltke on asettunut aloilleen Kööpenhaminaan kauan sitten kuvioista kadonneen naisen houkuttelemana, mutta ei sopeudu arkeen. Kriisialueiden jälkeen tuntuu banaalilta kirjoittaa pihagrillejä vertaileva artikkeli kuvineen. Eräänä iltana hän päättää jättää kaikki ja lähteä Abhaasiaan. Matkan nimellinen tarkoitus on löytää kunnioitettu akateemikko Johannes Böhm, joka on perityllä vauraudella vetäytynyt jumalan selän taakse kirjoittamaan suurta synteesiä maailman menosta, mutta varsinainen tarkoitus irtiotto pystyyn kuolleesta arjesta. Alkaa absurdi matka täynnä alkoholia, tyttöjä, seikkailuja ja vastoinkäymisiä. Abhaasia osoittautuu matalan intensiteetin sotatoimialueeksi Venäjän ja Georgian välillä. Infra on pommiteettu ja yksinkertaisetkin asiat ovat vaikeita, hitaita ja vaarallisia. Jostain silti aina löytyy paikalliskontakteja, viinaa ja länsivaurauden houkuttama tyttö kainaloon. "Kaikki